Alla inlägg under juli 2008

Av Åse - 6 juli 2008 23:24

Idag har vi packat lite och förberett några dagars semester i Härjedalen. Vi har inga bestämda planer, utan väder och vind får bestämma hur länge vi kommer vara där. Vi ska försöka ta lite dagsturer på fjället och ta det lugnt och mest njuta. Jag har stort behov av att vara tillsammans med hela familjen nu när tjejerna varit borta nästa två veckor i sträck.

Det blir även semester från bloggandet då vi inte har tillgång till internet i vår stuga. Jag återkommer med bilder och rapporter när vi kommit hem.

Av Åse - 6 juli 2008 23:19

Häromdagen skrev jag att jag skulle försöka bli klar med min Juno Regina. Det blev jag, men har inte kommit mig för att fota den förrän nu. Det har varit så mycket annat en tid. Men nu är den fotad och jag har lagt in bild och en liten kommentar på den blogg som finns för de som vill sticka den.

Blogg Sticka Juno Regina KAL. Sjalen har varit rolig att sticka. Får se vad jag ska hitta på nu som pendeltågsstickning. Som tur är har jag semester och behöver ingen sån stickning förrän om 5 veckor.

Av Åse - 5 juli 2008 18:11

Idag tog vi vår första tur som "hojfamilj". Solen sken och vi passade på att åka på vår första lite längre tur.

Vi åkte "slingerbulten" till Rosenhill. Sen vidare ner till Skansundet. Där tog vi färja över till Mörkö. Sen fortsatte vi mot Nyköping, men målet var Trosa. I Trosa käkade vi lunch och strosade runt lite innan vi vände hemåt. Vi tog samma väg tillbaka eftersom vi tyckte att det var en skön tur och lagom stora vägar. Tjejerna klagade ingenting utan tyckte att det var kul. Så här såg vi ut när vi väntade på färjan på hemvägen.

Nu är vi hemma och ganska trötta och möra. Vinet är redan upphällt i glasen, tjejerna kopplar av med en film och vi ska så småningom när orken faller på laga lite middag. Det blir inte så avancerat. Pasta med köttfärssås, mycket parmesan, mera vin och som avslutning lite ost. Sen får vi se om jag orkar ta fram stickningen, eller virkningen. Jag påbörjade en Barbapappa igår eller om man somnar i soffan.

Min Juno Regina är klar, men har inte tagit kort på den ännu. Kommer förhoppningsvis imorgon.

Av Åse - 4 juli 2008 18:26

Tog hojen till jobbet imorse. Det tog längre tid än pendeltåget pga alla köer. Men det var det värt. Nu när många har semester finns det mc-parkering precis utanför jobbet på Sveavägen. Perfekt. Orkade inte riktigt jobba full dag, utan åkte hem (i köer) för att sen åka vidare direkt för att hämta tjejerna hos farmor & farfar. Vi åt middag där innan vi packade ihop och åkte hem. Det är så härligt att få hem tjejerna.

Nu ska jag ha semester i 5 veckor! NICE!!! Inga stora planer, ev till Härjedalen i början på nästa vecka (om vädret ska bli bra) sen kommer vi förmodligen vara på landet mest hela tiden. Förhoppningsvis bada, sola och bara ta det lugnt.

Av Åse - 3 juli 2008 22:33

Så blev det äntligen klart. Som jag skrev tidigare klarade jag uppkörningen idag och har fått mitt efterlängtade MC-kort. Ikväll har jag varit ute och kört själv för första gången. I början tittade jag bakåt flera gånger och undrade var min "lärare" tagit vägen. Men sen kom jag ju på att jag inte behövde någon. Och övningskörningsskylten fick jag ta bort. Jipiee!!!

Jag har kört ut till körskolan och visat min hoj och sen körde jag in till Medborgarplatsen där maken satt och tog några öl med sina arbetskamrater. Det såg gott ut med öl, men det var värt att dricka cola och sen få köra motorcykel hem!

Nu är det bara en dag kvar på jobbet. Sen blir det semester. Härligt. Får se om jag tar motorcykeln till jobbet imorgon. Det skulle vara lite kul. Tyvärr är det lite köigt in till stan på morgonen för dom jobbar på Centralbron och i Söderledstunneln. Men vi får se.

För att inte tänka så mycket på uppkörningen på dan idag har jag städat och gnott nästan hela lägenheten. Köket blänker. Sen åkte jag till Ljungkvists Garn i Farsta och inhandlade garn till både muddar och sockor för Juli månad. Dessutom köpte jag garn till en Barbappa och en Barbamamma. Nina som har Ninas hörna har på sin blogg lagt ut virkmönster till hela Barbafamiljen. Så jag tänkte prova att göra den. Jag letade nämligen fram mina gamla barbafigurer som jag hade när jag var liten och dom fått plats på en hylla i sovrummet. Så nu ska dom få lite större kamrater tänkte jag. Sen blev det även garn till ett par Perdita. Dom var extramönster till påsk i pulsklubben. Då tyckte jag inte att dom verkade så roliga, men nu har jag sett flera fina, så jag kände att jag vill också göra. Det gäller ju att se till att ha lite olika projekt att starta på under semestern. Lite stickning ska man väl hinna med då.

Feo
Av Åse - 3 juli 2008 17:47

Idag klarade jag mitt körkort på motocykel! Helt kanon. Så nu ska jag ut och åka. Skriver mer senare.

Av Åse - 1 juli 2008 21:26

Hemma efter 3 timmars övningskörning på körskolan. Jag blir så trött i huvudet då. Men idag kändes det så bra. Bromsningen fungerade hyfsat, krypkörningen fungerade finfint och undanmanöver gick över förväntan. Fick även åka väg som gick bra. Så nu känns det ok inför uppkörningen. Den är väldigt nära............

Igår passade maken och jag på att flanera lite i stora staden käka lite italienskt Café Milano. Kan rekommenderas. Sen kom vi hem till vår tomma lägenhet. Det är verkligen tomt utan barnen. Men nu är det bara två arbetsdagar kvar innan semestern. Jag är ledig en dag den här veckan.

Då ska jag bla köpa lite garn till både julimuddar och julisockor. Har inte riktigt bestämt färg ännu. Blir väl som vanligt att man står i butiken och velar fram och tillbaka innan man bestämmer sig. Om jag hittar lite ork nu ska jag sticka ihop och göra färdigt min pendeltågsstickning, Juno Regina. Får väl åka pendeltåg utan stickning de sista dagarna. Snacka om timing. Men jag har iallafall min ljudbok. Det är så perfekt att lyssna på när man åker tåg. Hoppas även bli klar med den första delen till min poncho ikväll.